TRENDING
مُخرِج

أكد  مخرج فيلم الملحد محمد العدل أن العمل "لا يشوه الدين الاسلامي قط، بل يكشف الحجاب عن بعض الذين يفسرون الاسلام علي اهوائهم"، معبّرًا عن استيائه من تكرار تأجيل موعد عرضه واتهام صنّاع العمل بـ"الدعاية الرخيصة للفيلم".

وقدّم العدل، في تدوينة عبر حسابه على "فيسبوك"، اعتذارًا "لكل اصدقائي اللي عزمتهم علي العرض الخاص لفيلم الملحد .. العرض مش هيتعمل في ميعاده.. والفيلم مش هينزل في ميعاده ..  الحقيقة معرفش ليه … الاجابة عند السيد الرقيب علي المصنفات الفنية … ".
وتابع مؤكدًا أن "الفيلم جاهز للعرض .. و انتهت جميع مراحله من مونتاج ومكساج وتصحيح الوان والرقابه اديتله ترخيص بالعرض بعد شهور من المشاهدات .. بل وصل الامر اني نزلت صورت مشهد مضاف والمنتج احمد السبكي صرف كتير علي دعاية الفيلم في الشوارع بناء علي هذا الترخيص .. رجع شال الدعاية تاني للاسف ودي خسارة فادحة وده ينفي تماما الهراء بتاع اصل الصنّاع بيعملوا دعاية رخيصة للفيلم".



وأرفق منشوره بصورة الترخيص الصادر عن الرقابة وصورة اجازة الرقابه للسيناريو، مضيفًا:  "لاول مرة الرقابه تكتب في الورقة الاخيرة للسيناريو ما يشبه الشكر والتوضيح .. و ده نص ما كتب علي الورقة الاخيرة".

وختم: الفيلم لا يشوه الدين الاسلامي قط،  بل يكشف الحجاب عن بعض الذين يفسرون الاسلام علي اهوائهم "والفكرة هتوصل هتوصل بإذن الله عاجلا او اجلا".



يقرأون الآن